José de Groot en de kern van het Kinderwerk

We zitten in een van de ruimtes van De Plataan. José is blij met het nieuwe gebouw. “Het is prachtig. Er zitten hier drie organisaties: Versa, de Bibliotheek en De Schakel. Er wordt van alles georganiseerd voor en door de wijk, van 9 tot 5 en in de avonden. Voor jong en oud. Eten, knutselen, schilderen, Bingo, cursussen; er is voor ieder wat wils en iedereen is welkom.”

Verbindingen leggen

Het gebouw blijkt nog een stuk veelzijdiger als je er doorheen wandelt. Er zijn werkplekken, waar scholieren en volwassenen samen aan de slag zijn, en je kunt er iets eten en drinken. José: “Wat vooral belangrijk is: als je hier zélf wat wil doen, is daar altijd plek voor! Je kunt je met ideeën gewoon melden bij een van een organisaties in het gebouw.” Het blijkt niet toevallig dat José juist hier nog even op wijst. “De kern van ons werk is dus verbindingen maken en leggen. Dat doen we altijd door activiteiten. Daar ontmoeten kinderen, hun ouders, broertjes en zusjes, opa’s en oma’s elkaar. En dan kan er wat ontstaan. Uit een activiteit ontstaat meestal weer een nieuwe. Zo raken mensen in de wijk meer met elkaar verbonden.”

Van het een komt het ander

José diept een paar mooie voorbeelden op. “Bijvoorbeeld Huiswerkbegeleiding. Dan hoor ik vaak: dat kunnen ouders toch wel zelf? Daar is toch geen betaald Kinderwerk voor nodig? Was het maar zo, dan hadden kinderen die ondersteuning niet nodig gehad. Er zijn thuissituaties waarin het niet mogelijk is en ouders die hun kinderen gewoon niet kunnen begeleiden. De vraag naar huiswerkbegeleiding kwam uit de meidengroep die al bestond. Ik heb vervolgens contact gelegd met de Vrijwilligerscentrale en krijg twee prachtige dames die hier twee keer in de week Huiswerkbegeleiding geven. De een is gespecialiseerd in wiskunde, maar werkt thuis en kan een paar uur per week vrijmaken en de ander kan dat ook. Zo ontstaat dus uit de ene activiteit de volgende. Ander voorbeeld is Leesbegeleiding. Dat was een vraag die ontstond in contact met een groep ouders. Daarop zochten we de samenwerking met scholen, met de IB’ers. En nu is er dus Leesbegeleiding. Van het een komt het ander, het balletje rolt steeds verder. Met als constante factor de activiteiten die hier de hele week door zijn!”

Van vrijwilligerswerk naar betaalde baan

De activiteiten worden, waar mogelijk, gedraaid door vrijwilligers, vertelt José. `We hebben hier educatieve en creatieve activiteiten, veelal gedraaid door ouders en opa’s en oma’s van de kinderen. Zij komen met de kinderen mee, we raken in gesprek en vanuit dat contact blijkt dan altijd of en wat mensen willen doen. Vooral dat willen is belangrijk. Het werkt pas echt zodra ze er zelf energie van krijgen! Iedereen kan wat. Mooi voorbeeld is een jongen die ooit via spelen in de speeltuin bij ons kwam. Hij zit op het speciaal onderwijs en loopt daarnaast als vrijwilliger al heel lang bij ons mee. Hij zet zich voor allerlei dingen in de buurt in. Kleine klusjes, alles wat hij kan en leuk vindt. Zo draagt hij bij met dingen die hem plezier bieden. Moeders die jaren niet hebben gewerkt, komen door het vrijwilligerswerk dat ze hier doen weer aan een betaalde baan. Het helpt echt als je de ervaring die je hier opdoet op je CV kunt zetten!”

Voor en door de buurt

De activiteiten zijn niet alleen een middel voor ontmoeting en verbinding, maar ook om uit te vragen wat er speelt. José: “Ja, tijdens de activiteit komen we te weten wat er speelt met een kind, in een gezin, op school en in de buurt. Zodat wij er weer op in kunnen spelen. Mooi voorbeeld is de nieuwbouw hier. Zowel kinderen als hun ouders hadden allerlei ideeën over wat er hier moest gaan gebeuren. En hoe ze dat met de buurt wilden verbinden. Daar betrekken we onze opbouwwerkers dan weer bij. De Plataan is echt voor en door de buurt.”

Wil je meer weten over het Kinderwerk? In Naarden of in jouw buurt of gemeente? Klik dan hier.