Versa Welzijn neemt Contactcirkels over van Rode Kruis
Vanaf 1 januari 2026 neemt Versa Welzijn de uitvoering van de Contactcirkels over van het Nederlandse Rode Kruis in de gemeenten Hilversum, Huizen en de BEL-gemeenten (Blaricum, Eemnes, Laren).
De Contactcirkel is een waardevolle hulpverleningsactiviteit waarbij vrijwilligers dagelijks telefonisch contact onderhouden met mensen die een beperkt sociaal netwerk hebben. Zo wordt voorkomen dat iemand in een noodsituatie langer dan een etmaal onopgemerkt blijft.
Sociale veiligheid
Het Rode Kruis heeft besloten deze dienstverlening af te bouwen en heeft Versa Welzijn benaderd als overnemende partij. Versa Welzijn ziet het belang van deze vorm van sociale veiligheid en heeft aangegeven de Contactcirkels graag voort te zetten.
“Versa Welzijn is blij dat we deze dienstverlening van het Rode Kruis kunnen overnemen,” zegt Myrte Groen, accounthouder Hilversum bij Versa. “Naast het verwelkomen van nieuwe, enthousiaste vrijwilligers sluit deze activiteit naadloos aan bij onze visie: omzien naar elkaar, het versterken van sociale verbindingen en het voorkomen van eenzaamheid. Het is een mooie aanvulling op ons bestaande aanbod.”
Wat betekent dit?
- Deelnemers krijgen de mogelijkheid om hun deelname voort te zetten onder begeleiding van Versa Welzijn.
- Vrijwilligers kunnen ervoor kiezen hun inzet voort te zetten binnen Versa Welzijn.
- De overdracht wordt zorgvuldig begeleid, met aandacht voor privacy en continuïteit.
- Versa Welzijn zal de Contactcirkels voortzetten onder eigen naam en verantwoordelijkheid.
Samenwerking
In dit proces zal nauw worden samengewerkt met lokale (informele) partners zoals Senver en MantelzorgGV en onze medewerkers die zich bezighouden met Opbouwwerk, Preventieve Huisbezoeken en Vrijwillige Thuishulp zodat we de continuïteit kunnen waarborgen en aansluiten bij ontwikkelingen.