Welzijn als brug tussen school en (jeugd)zorg

Hoe zorgen we ervoor dat problemen bij jongeren op tijd worden gezien en jongeren en gezinnen de hulp krijgen die bij hen past? Daar richt IDU zich op: het programma Verbeteren van Instroom, Doorstroom en Uitstroom Jeugdhulp (IDU) in de regio Gooi en Vechtstreek. Ook Versa Welzijn denkt en doet mee in IDU, omdat wij het welzijnswerk als een onmisbare schakel zien in de preventie, naast school en jeugdhulp.

Achtergrond

De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat echte verandering nodig is in de jeugdhulp. Jeugdigen krijgen niet altijd op tijd de juiste hulp, specialistische zorg wordt te zwaar belast en de samenwerking tussen onderwijs en zorg kan beter. Als een jeugdige niet lekker in zijn vel zit, is het belangrijk dat hij of zij snel goede hulp krijgt. Dat lukt alleen als iedereen rondom de jeugdige en diens gezin goed samenwerkt: scholen, gemeenten, hulpverleners, ouders én jeugdigen zelf. Samen moet gekeken worden wat nodig is, moet er één duidelijk plan gemaakt worden en afgesproken worden wie de regie voert over dit plan. Eind 2022 is vanuit die gedachte IDU gestart in de Regio Gooi en Vechtstreek.

Ondersteuning in de school

Dit voorjaar is binnen IDU een aantal kleine pilots van start gegaan om concreet van te leren. Eén van deze pilots is Ondersteuning in de school. Vanuit Versa Welzijn zijn onder andere het jongerenwerk en het schoolmaatschappelijk werk hierbij betrokken.

Jongerenwerk

Binnen de pilot Ondersteuning in de school wordt o.a. de inzet van jongerenwerkers op scholen voor voortgezet onderwijs (VO-scholen) onderzocht. Jongerenwerkers Vincent Vermeulen (Gooise Meren) en Rico van Elst (Hilversum) nemen beiden deel aan deze pilot. Vincent ziet mooie kansen om het jongerenwerk breder in te zetten op scholen. Vanuit het jongerenwerk ziet hij mogelijkheden voor een collectief aanbod op VO-scholen. Bijvoorbeeld aanwezigheid van jongerenwerkers op scholen voor zowel individuele contacten als ontmoeting, educatieve momenten gericht op talentontwikkeling en een rol voor jongerenwerk bij het vroegtijdig ondersteunen van schoolverlaters of vastlopers. ‘Een concreet idee is het opzetten van peer-to-peer groepen, waarin jongeren die vastlopen elkaar kunnen ontmoeten. Via deze ontmoetingen en activiteiten kunnen we achterhalen waarom iemand vastloopt en tegelijkertijd de intrinsieke motivatie prikkelen om gedragsverandering te stimuleren.’

(foto Sociaal Werk NL)

Schoolmaatschappelijk werk

Nelly de Haan vertegenwoordigt het schoolmaatschappelijk werk (SMW) binnen het IDU programma en denkt mee over vroegsignalering en directe ondersteuning. Zij werkt op scholen voor primair onderwijs in de BEL-gemeenten en Gooise Meren. ‘Het schoolmaatschappelijk werk is een vorm van kortdurende, flexibele ondersteuning die snel inzetbaar is en op een heel laagdrempelig niveau aansluit juist daar waar kinderen het meeste zijn en waar ouders vaak komen, de school.’

Nelly ziet een breed scala aan vragen en zorgen op de basisscholen. Enerzijds praktisch en financieel. ‘Bijvoorbeeld, Hoe maak ik als nieuwkomer en ouder van schoolgaande kinderen contact in de buurt en leer ik nog beter de Nederlandse taal?, of Hoe meld ik mijn kind aan bij het Jeugdfonds Sport en Cultuur, zodat het kan sporten?’. Anderzijds zorgen over het gedrag van kinderen en sociaal-emotionele problemen in gezinnen. Ook dat laatste heeft impact op het welzijn en de leerprestaties van het kind op school.

‘Het aantal kinderen met gedragsproblemen neemt toe en ook de ernst van de problemen neemt toe’, aldus Nelly. Ook is er een categorie kinderen die zich terugtrekt in de klas, mentaal niet lekker in hun vel zit of kampt met depressieve gevoelens. In een aantal gevallen leidt dat tot (gedeeltelijke) uitval op school. Ook is er een toename van vechtscheidingen, waarbij kinderen vaak emotioneel in de knel komen, wat merkbaar en meetbaar invloed kan hebben op het kind in de schoolsituatie.

Zowel kinderen, ouders als leerkrachten kunnen een beroep op het SMW doen. Nelly geeft informatie en advies en kortdurende ondersteuning en begeleiding (met behulp van de methodiek Kortdurende Oplossingsgerichte Therapie). Indien nodig schakelt zij andere disciplines binnen Versa Welzijn in, zoals het Kinderwerk, Administratie voor Elkaar, OpStapje of het Groepsmaatschappelijk werk. ‘Het brede aanbod van Versa Welzijn en de preventieve impact daarvan, zie ik echt als meerwaarde.’

Daarnaast is tijdig doorverwijzen naar andere instanties ook een belangrijke taak. ‘Als schoolmaatschappelijk werker heb ik overzicht van de sociale kaart. Dat is echt nodig, want scholen én ouders vinden het vaak lastig om hun weg te vinden in het doolhof van het aanbod en de instanties. Daar help ik dan bij. Bovendien zijn er vaak wachtlijsten in de zorg en kan ik in die tussentijd de vinger aan de pols houden en een luisterend oor bieden. Dan functioneert het SMW als het ware als een schakel tussen de school en (jeugd)zorg.’

Meer informatie

Wil je meer weten over het IDU programma? Kijk dan op de site van de regio Gooi en Vechtstreek. Of over de rol van Versa Welzijn hierin? Neem dan contact op met Myrte Groen, accounthouder Hilversum, mgroen@versawelzijn.nl of 06 44 27 35 60.