Nieuwe campagne Let’s Meet in Hilversum: ‘Wie weet wat voor een mooie ontmoetingen er volgen’

Eenzaamheid verminderen en gemeenschapszin versterken. Dat is de insteek van Let’s Meet. Deze nieuwe campagne in Hilversum introduceert drie symbolen die op laagdrempelige wijze de deur openen voor nieuwe ontmoetingen: kletslintjes, praatpalen en babbelbankjes.

Maandag gaven de drie initiatiefnemers – Stichting Present Hilversum, de Vrijwilligerscentrale Hilversum en Hilversummers.nl – een toelichting op de de plannen, die aansluiten bij het thema van 600 Jaar Hilversum: ‘Uit je bubbel treden en anderen ontmoeten buiten je eigen kring’.

Hierbij kreeg wethouder Gerben van Voorden (Zorg en Samenleving) het eerste kletslintje overhandigd. “Let’s meet is een campagne naar mijn hart”, aldus Van Voorden. “Een prachtig en broodnodig initiatief in al zijn eenvoud. Een kletslintje dat je opspeldt, waardoor mensen makkelijker op je afstappen om een praatje te maken. Wie weet wat voor een mooie ontmoetingen er volgen. En kan het een eerste stap zijn voor mensen om vaker samen te komen, elkaar een handje te helpen of samen te eten.”

De echte lancering van de campagne is vanaf 7 april. Dan zullen de kletslintjes, voorzien van de boodschap ‘Let’s meet’ actief verspreid worden over heel Hilversum. Vele organisaties en locaties doen mee. Door het dragen van deze lintjes moeten Hilversummers laten zien dat ze openstaan voor gesprekken en ontmoetingen met anderen in hun gemeenschap.

Daarnaast worden bij 21 lokale lunch- en koffiezaken, de bibliotheek, het filmtheater en alle buurthuizen praatpalen geïntroduceerd. Gasten die een praatpaal op hun tafel plaatsen, geven hiermee aan anderen uit te nodigen voor een gesprekje, om zo sociale interactie in de horeca te bevorderen. In de loop van de campagne worden er in verschillende wijken samen met buurtbewoners babbelbankjes geplaatst en versierd: bankjes waarop mensen kunnen plaatsnemen die het leuk vinden andere mensen in hun wijk te ontmoeten.

Versterken
Van Voorden zei dat de wereld de afgelopen jaren weliswaar welvarender is geworden, maar het daarbij wel belangrijk is om elkaar te blijven zien. “Dat willen we versterken. Het is onwijs fijn dat jullie dit hebben gedaan”, sprak hij de initiatiefnemers toe. “Het is echt nodig, één op de acht Hilversummers voelt zich eenzaam. Dat is niet normaal. Ik hoop dat veel mensen het lintje gaan dragen. Ik zal hem met trots dragen en ben graag ambassadeur.”

Het idee voor Let’s Meet kwam van Eva Drager, projectcoördinator bij Stichting Present Hilversum. Dat idee ontstond in september vorig jaar rond de Week van de Eenzaamheid. “Er waren toen al wel activiteiten, zoals pannenkoeken bakken et cetera, maar ik wilde iets meer doen. Anders dan anders. Dan wil je een makkelijke manier bedenken voor mensen om uit hun eenzaamheid te komen.”

‘Dan wil ik graag mijn steentje eraan bijdragen dat Hilversum een fijne plek is om te wonen en te leven’

Vervolgens ontstond het idee voor een herkenningsteken om aan te geven dat mensen openstaan voor een gesprek. Een soort ‘bewustzijnslintje’ net als bij Pink Ribbon, aldus de Hilversumse. Het leidde uiteindelijk tot het idee voor een grote en brede campagne. Vlak voor de kerstdagen van eind vorig jaar startte zij met een plan van aanpak. “En nu kijken wij terug op de afgelopen 600 jaar, maar het is ook belangrijk om vooruit te kijken. Dan wil ik graag mijn steentje eraan bijdragen dat Hilversum een fijne plek is om te wonen en te leven. Vandaar Let’s Meet.”

Dat één op de acht mensen in Hilversum zich eenzaam voelt, is voor Drager geen verrassing. Zelf woonde zij jarenlang in Afrika en ook voor haar waren die eerste jaren in een vreemde omgeving best moeilijk en (inderdaad) soms best eenzaam. “Bij eenzaamheid denk je vaak aan ouderen, maar ik weet uit ervaring dat het voor een expat best eenzaam kan zijn. Een nieuw land, je kent niemand, hebt geen schoolgaande kinderen. En toen ik in Hilversum kwam wonen was dat ook weer het geval.”

Door vrijwilligerswerk te gaan doen leerde de enthousiaste Hilversumse andere mensen kennen. Nu hoopt ze vooral dat de nieuwe campagne een succes wordt. De eerste reacties zijn in elk geval positief. Inmiddels hebben al meerdere Hilversummers, waaronder Monica Tijdink (de bekende barvrouw van Cartouche), straatkunstenaar Eric van der Vegt en Mo (van Young Hilversummers), zich aangemeld als ambassadeur voor deze in Nederland unieke campagne. Daarbij benadrukt Drager dat het vooral een positieve campagne moet zijn. “Het is een project vóór verbinding, niet een project tegen eenzaamheid. Het gaat om die verbinding. Dat je daarbij eenzaamheid bestrijdt is meegenomen.”

(bron: Hilversums Nieuws)
Foto: Benji van Geene