Vrijwilliger ANWB AutoMaatje is Bussumer van het jaar 2021

Overgenomen uit Bussum, Naarder en Muider Nieuws van 29 dec 2021

Frans Wattez is Bussumer van het Jaar, ‘Dit had ik jaren eerder moeten doen’

Frans Wattez, een geboren en getogen Bussumer, heeft van het BussumsNieuws de waarderingsprijs ‘Bussumer van het Jaar’ ontvangen. Frans is een fanatiek AutoMaatje-chauffeur en ambassadeur voor alle vrijwilligers die helpen bij dit vervoersproject in Gooise Meren.

De Bussumer (71), die met een smoes naar de Vrijwilligerscentrale aan de Ceintuurbaan is gelokt, is met stomheid geslagen als hij hoort van de prijs. Hij grapt, is verguld met deze erkenning en is zichtbaar blij. “Wat gaaf, wat gaaf”, reageert hij. “Ik voel me zeer vereerd.”

De pensionaris, die nog niet zo lang weduwnaar is, meldde zich afgelopen april aan bij AutoMaatje na een vacature-oproep door Versa Welzijn in deze krant. Sindsdien staat de teller al ruim op de 240 ritten. Ook AutoMaatje-coördinator Sandra Deuling is blij met Frans: “Als ik een moeilijke vraag heb, bel ik Frans.” En Frans helpt haar eigenlijk altijd uit de brand. De Bussumer geniet van zijn vrijwilligerswerk en alles wat daarbij komt kijken: “Dit had ik jaren eerder moeten doen.”

‘Vanaf september 1966 was ik benzinepompbediende. Eerst bij Herman Franke en later bij Paul Rijnvis’

Frans is een zeer enthousiaste vrijwilliger, zit liever niet stil en hij wordt blij van het contact met de mensen. Frans is dol op autorijden en kletsen doet hij als de beste. De Bussumer is echt een mensen-mens. Ook niet zo gek als je weet dat hij vroeger jarenlang bij het Esso-tankstation aan de Brinklaan-noord heeft gewerkt. “Vanaf september 1966 was ik benzinepompbediende. Eerst bij Herman Franke en later bij Paul Rijnvis.” Jaren later werd het tankstation aan de andere kant van Bussum – eveneens aan de Brinklaan – zijn nieuwe werkplek. “Daar heb ik het twintig jaar volgehouden.” Daarna werd hij een Zaandam-medewerker voor de AH to go bij station Bussum-Zuid. “Daar was ik een marionet; mocht niks meer.”

Gelukkig diende zich een nieuwe baan aan: vrachtwagenchauffeur bij de Hocras. “Twee jaar lang reed ik ‘rondjes om de kerk’ – ritten door de regio – toen ik op een dag ontboden werd op het hoofdkantoor. Daar lag de kaart van Nederland op tafel. Of ik de Fletcher Hotels – toen veertig stuks verspreid door heel Nederland – wilde bevoorraden.” Een mooie kans? “Jazeker, ik heb het niet eens overlegd met het thuisfront.” Tot en met zijn pensioengerechtigde leeftijd reed hij met zijn spiksplinternieuwe dikke DAF heel wat kilometers in de rondte (”zo’n 83.000 per jaar”). Eenmaal gepensioneerd zat hij door de flexwet een poosje thuis, maar al snel werd hij herintreder en pakte hij de draad bij de Hocras weer op. “Dat heb ik tot mijn 70ste gedaan. Ik heb me nooit verslapen, was zelden ziek en heb altijd schadevrij gereden. Ik mis het wel, want ik was het vaste aanspreekpunt en er was altijd en overal wel iets te bikken.” Hij stopte met het vrachtwagen rijden vanwege een Code 95-bijscholing.

‘Ik ben echt een maatje. Help de mensen bij het aantrekken van de jas en geef een arm als we naar de auto lopen’

Frans woont aan de Plaggenweg op een tweekamerflat. Hij heeft het er prima naar zijn zin en zit lekker vrij (”de grootste kerstboom – die in IJsselstein – staat bij mij in de achtertuin”). “Toen ik bij de Hocras uit dienst trad, dacht ik: we gaan geen geraniums kopen. Ik zag de oproep van AutoMaatje in het BussumsNieuws en maakte een afspraak met Sandra Deuling. “Het klikte meteen.” Op 4 mei 2021 reed hij met zijn eigen auto de eerste rit en inmiddels heeft hij er al honderden gereden; de meeste op dinsdag, woensdag en donderdag. Frans neemt dit vrijwilligerswerk uiterst serieus. “Ik ben echt een maatje. Help de mensen bij het aantrekken van de jas en geef een arm als we naar de auto lopen. Vaak wacht ik bij een afspraak en in een enkel geval volgt een tweede rit. Deelnemers zeggen ook: zullen we stoppen met ‘u’ zeggen en elkaar bij de voornaam noemen?” Frans komt altijd met een keurig gepoetste auto voorrijden. “Het interieur van mijn auto weet niet wat hem overkomt”, lacht hij, “zeker eenmaal per week wordt deze onder handen genomen.”

Meestal mag AutoMaatje, die de matches maakt tussen aanvrager en chauffeur, drie dagen per week een beroep op Frans doen; soms wel drie keer per dag. De chauffeur en de deelnemer regelen samen de onkostenvergoeding (”meestal stuur ik een Tikkie”). De deelnemers zijn overwegend vrouwen die een bezoek brengen aan huisarts, tandarts, psycholoog of bewegingstherapeut. Ook haalt en brengt Frans deelnemers naar Het Geheugenhuis in wijkcentrum Uit-Wijk, en rijdt hij ritten naar het VU in Amsterdam, Tergooi of Bergman-kliniek. “Ik vraag nooit naar de inhoud van hun bezoek en als de mensen het willen vertellen kap ik dat op een nette manier af.”

‘Ze wist dat ze me blij kon maken met een glaasje port en dat hebben we toen samen gedronken’
Bijzondere voorvallen heeft hij ook meegemaakt. Zo stond hij eens aan de deur om een dame op te halen. “Ik was daar rond 9.45 uur. De krant stak nog uit de brievenbus, maar binnen brandde wel het licht. Toen zei de buurvrouw: zij is om 6.30 uur al vertrokken. Toen heb ik direct Anita van Het Geheugenhuis gebeld, want hier was iets aan de knikker.” Bij een andere dame, die hij tot aan de deur bracht, lag de kerstkrans op de grond. Die had ze met een plakkertje opgehangen. Ik stelde toen voor om deze voor haar op te hangen.” Later die week voegde Frans de daad bij het woord en ging hij met pluggen en een klopboormachine op pad. “Zo zit ik in elkaar. De kerstkrans heb ik met veel plezier voor haar opgehangen. Ze wist dat ze me blij kon maken met een glaasje port en dat hebben we toen samen gedronken.”

Met veel van zijn ‘klandizie’ heeft Frans inmiddels een goede band opgebouwd. “Ik laat altijd merken dat ik altijd beschikbaar ben voor een volgende rit.” Het werk maakt Frans blij. “Het zal niet de eerste keer zijn dat deelnemers mij uitbundig uitzwaaien of mij – per abuis – bijna omhelzen. Ook handkusjes zijn mij niet vreemd!”

Wilt u net als Frans ook vrijwilliger worden? AutoMaatje kan altijd nog chauffeurs gebruiken! Klik hier voor meer informatie.

Afbeelding
© Bob Awick

Chat openen
Kunnen wij je helpen?