Corona

Wij volgen de richtlijnen van het RIVM. Kijk voor meer info op: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19

Lees hier meer over de algemene coronamaatregelen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19 

Bereikbaarheid Versa Welzijn algemeen

Versa Welzijn is gewoon telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag 8.30 tot 17.00 uur (vrijdagmiddag tussen 13.00 en 13.30 uur niet bereikbaar) op telefoonnummer (035) 623 11 00 en via info@versawelzijn.nl.

Wijkcentra en jongerencentra

De wijkcentra/jongerencentra zijn weer open met inachtneming van de maatregelen voor de veiligheid i.v.m. Corona. Geleidelijk aan zullen er steeds meer activiteiten plaatsvinden. Neem voor meer informatie contact op met de beheerder, zie locaties

Dienstverlening

Ook de dienstverlening (maatschappelijk werk, sociaal juridische dienstverlening, vrijwillige thuishulp etc.) zal zo veel als mogelijk weer normaal plaatsvinden binnen de geldende Corona maatregelen. Informeer bij de betreffende contactpersoon die bij een dienst vermeld staat naar de mogelijkheden of neem contact op met de receptie van Versa Welzijn via 035 623 11 00.

Vervoersdiensten

Voor ANWB AutoMaatje, de BoodschappenPlusBus en de Belbus gelden mogelijk nog afwijkende maatregelen. Informeer bij de coördinator van de dienst naar de mogelijkheden.

Coronamaatregelen van ANWB AutoMaatje per 25 september 2021:

Wat verandert er?
• Mogelijkheid om meerdere passagiers te vervoeren.
• Passagiers hoeven niet uit één huishouden te komen.
• Alle zitplaatsen mogen worden gebruikt.

Wat blijft hetzelfde?
• Mondkapjesplicht voor passagier(s) en chauffeur.
• Gezondheidscheck bij aanvang rit.
• Fysiek contact zoveel mogelijk zien te vermijden.
• Reinigen voertuig na iedere rit en zorg voor voldoende ventilatie.

Coronamaatregelen PlusBus Weesp vanaf 25 september:
U wordt verzocht in de bus een mondkapje te dragen (s.v.p. zelf meenemen) en een coronatoegangsbewijs mee te nemen i.v.m. toegang tot locaties, restaurants etc. 

Hulp en ondersteuning bij thuisquarantaine

Lees in deze flyer hoe onze sociaalwerkers en vrijwilligers u kunnen ondersteunen in het geval van thuisquarantaine (thuisblijven):
Versa Welzijn – Hulp en ondersteuning bij thuisquarantaine als gevolg van corona

Zie voor meer informatie ook: www.rijksoverheid.nl/quarantaine

Vervoer naar vaccinatielocatie / priklocatie GGD

Versa Welzijn kan voor minder mobiele inwoners uit de Gooi & Vechtstreek vervoer regelen naar de priklocatie van de GGD Gooi & Vechtstreek voor de Corona vaccinatie. Dit kan via ANWB AutoMaatje en/of de Vrijwillige Thuishulp, afhankelijk van de gemeente waarin u woont, zie informatie versa welzijn vervoer naar vaccinatielocaties GGD – versie 1b feb 2021

Versa Vrijwilligerscentrale

Wil je helpen of heb je hulp nodig in de coronaperiode? Zie https://www.versavrijwilligerscentrale.nl/corona-vacatures en https://www.versavrijwilligerscentrale.nl/corona-initiatieven

Burenirritaties tijdens coronavirus?! 

Door de maatregelen vanwege het coronavirus zijn veel mensen, jong en oud, meer thuis dan anders. Er kunnen daardoor extra veel irritaties tussen buren ontstaan. Aanbellen bij de buren is in deze tijd niet altijd een verstandige optie. Wat nu? Buurtbemiddeling heeft 5 tips opgesteld: Tips Buurtbemiddeling in Coronaperiode.

Landelijke hulplijnen

Rode Kruis Hulplijn
Deze telefoonlijn voor kwetsbaren is voor mensen in quarantaine en thuisisolatie. Zij kunnen er hun verhaal kwijt en advies of extra hulp vragen. Daarnaast kunnen vrijwilligers zich melden voor een Rode Kruis netwerk om anderen te helpen. Van maandag t/m vrijdag van 9.00 -21.00 en op zaterdag van 10.00-16.00: 070 – 44 55 888 of kijk op https://www.rodekruis.nl/

#eentegeneenzaamheid
Op de website www.eentegeneenzaamheid.nl kunt u diverse tips lezen hoe je anderen kunt helpen in tijden van Corona.

Aandacht voor Elkaar
Het coronavirus raakt ons allemaal. In ons werk, onze vrije tijd en het contact met familie en vrienden. En we moeten volhouden, want het einde is nog niet in zicht. Daar hebben we elkaar hard bij nodig. We willen de tijd nemen om nog meer aandacht voor elkaar te hebben en stil te staan bij elkaars verdriet, teleurstelling en onzekerheid. Daarom bundelt de Rijksoverheid vanaf 6 oktober alle bijzondere activiteiten en ideeën op https://www.aandachtvoorelkaar.nl/.

Steunpunt coronazorgen
Eenzaamheid, geldzorgen of angst: de coronacrisis eist ook mentaal een tol. Mensen die psychische klachten ondervinden van de crisis kunnen terecht bij het Steunpunt Coronazorgen, een online loket met informatie over het omgaan met gevoelens en zorgen rondom het coronavirus.

ANBO-telefoonlijn
Deze ouderenbond heeft een speciale ANBO-telefoonlijn geopend voor ouderen die zich zorgen maken of graag een praatje willen maken. Elke dag van 9.00 tot 21.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 0348-46 66 66.

KBO-PCOB-infolijn
Deze ouderenbond heeft een speciale Ouderen-Infolijn opgezet. Voor al uw corona-vragen, een luisterend oor of een praatje. Maar ook of overleg en (kleine) afdelingsbijeenkomsten door kunnen gaan.
Van maandag t/m vrijdag bereikbaar op telefoonnummer 030 – 34 00 600.

Omroep MAX en de Luisterlijn
Zij vragen in een campagne aandacht voor eenzaamheid, angst en zorgen door Coronamaatregelen. De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar. Iedereen die zich alleen voelt, zorgen maakt of ligt te piekeren kan terecht. 1.500 getrainde vrijwilligers zitten het hele jaar door, elke dag van de week klaar met een luisterend oor of voor een goed gesprek. 24 uur per dag 088 0767 000 of kijk op de website van de Luisterlijn

Mantelzorg
Mantelzorg NL is de landelijke vereniging voor iedereen die zorgt voor een naaste. Op de website www.mantelzorg.nl kunt u veel informatie vinden. Ook over het corona virus (zie https://www.mantelzorg.nl/mantelzorg-en-het-coronavirus/ ) . Ze zijn ook telefonisch bereikbaar op 030 – 760 60 55 of via de e-mail mantelzorglijn@mantelzorg.nl

Hulp met computers, tablet, telefoon

Helpdesk Welkom Online: deze gratis helpdesk van het Ouderenfonds is speciaal opgezet vanwege het coronavirus. Zij organiseren dit samen met VodafoneZiggo omdat online contact nu nog belangrijker is. U krijgt er telefonische hulp voor online en digitale vragen. Denk aan uitleg over videobellen en contact houden via social media. Maar ook hoe u online spelletjes speelt met anderen.
U kunt de Helpdesk Welkom Online telefonisch bereiken op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur op 088 344 2000.

Bibliotheek

Sinds donderdag 20 mei 2021 zijn de bibliotheken weer geopend.

Meer info over ouderschap en corona 

Informatie over coronavirus

Veel informatie over corona is te vinden op RIVM website (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) : https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19 . Ook te bereiken op telefoonnummer 0800 –1351 tussen 8.00 -22.00 uur.

Daarnaast heeft de GGD Gooi en Vechtstreek veel informatie op hun website www.ggdgv.nl. Ook kun je de GGD telefonisch bereiken op nummer 035 692 64 00. Maandag t/m vrijdag van 8.30 – 17.00 en in het weekend van 10.00 – 14.00.

Huisartsenpost telefoonnummer 088 1309600 (opent om 17.00 uur)

Bewegen in huis

Elke werkdag op NPO 1 om 10.15 uur meedoen met Nederland in beweging. Een kwartiertje bewegen, met of zonder stoel. Komt het tijdstip niet uit dan kun je het programma terugvinden via Terugkijken.

Blijf gezond

Gezond blijven is meer dan niet ziek worden. Ook nu kunnen mensen veel doen voor hun gezondheid. Dat gaat verder dan het houden aan de basisregels om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Kijk op de website van de GGD campagne Blijf gezond

Voorlichtingsmaterialen Corona voor asielzoekers, statushouders, nieuwkomers, anderstaligen, laaggeletterden, mensen met een beperking

Pharos ontwikkelde in samenwerking met Thuisarts.nl van NHG een informatiekaart over het nieuwe Coronavirus (covid-19). Deze kaart beantwoordt de meest basale en belangrijkste vragen over het Coronavirus op een zo begrijpelijk mogelijke manier, met beelden. De informatiekaart is beschikbaar in de volgende acht talen en heeft nu ook een voorleesfunctie: Arabisch, Chinees, Engels, Farsi, Pools, Papiaments, Somalisch, Tigrinya en Turks.

In dit document is het beschikbare voorlichtingsmateriaal over het coronavirus verzameld en per doelgroep opgeschreven. GGD GHOR Nederland stelt dit overzicht samen en actualiseert dit overzicht periodiek: Voorlichtingsmaterialen Corona versie 8 april 2021

Om iedereen in Nederland te helpen met het maken van een keuze over vaccineren tegen corona voert de Rijksoverheid een voorlichtingscampagne op radio, televisie en online. Sommige Nederlanders hebben andere middelen of kanalen nodig om geïnformeerd te raken. Daarom zijn er materialen gemaakt die voor hen geschikt zijn, zie: Communicatiemiddelen specifieke doelgroepen Vaccinatie – Rijksoverheid mei 2021
Alle materialen zijn ook te vinden via www.coronavaccinatie.nl.

Filmpjes over coronavaccinaties in vijf talen: Turks, Arabisch, Tigrinya, Somalisch en Farsi: https://www.ggdnog.nl/corona/alles-over-corona/corona-information-translated-in-different-languages

Filmpjes over coronavaccinaties van GGD Gooi & Vechtstreek in het Nederlands, Engels, Arabisch en Turks zijn te vinden op de website van de GGDGV.

Stichting Digisterker geeft extra uitleg bij het maken van een online vaccinatieafspraak. Een afspraak maken voor een vaccinatie gaat het snelst en eenvoudigst via de website. Voor hen die daar tegenop zien heeft Stichting Digisterker een demo ontwikkeld met uitleg over het maken van een online vaccinatieafspraak: https://uitlegprikafspraak.nl